El Dr. Jordi Fortuny-Santos professor del Departament d’Organització d’Empreses a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa ha assistit al 23è Congrés d’Enginyeria d’Organització - 13th International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management que enguany ha tingut lloc al Palau de Congressos de Gijón (Astúries) els dies 11 i 12 de juliol.

Durant les sessions de treball, es va presentar la ponència “Integrating Industry 4.0 with lean manufacturing” signada pel Dr. Jordi Fortuny (UPC-Manresa), la Dra. Itziar Luján (també de la UPC-Manresa), el Dr. Patxi Ruiz de Arbulo (Universitat del País Basc) i Dr. Antonio Sartal (Universitat de Vigo). Aquest treball de recerca busca esbrinar com el model de producció lean manufacturing es veurà afectat per l’arribada de la Indústria 4.0.

S’anomena lean manufacturing al model de gestió de la producció que deriva del sistema creat inicialment per l’empresa Toyota (sovint conegut com “just a temps”) i que actualment moltes empreses apliquen en major o menor mesura –sobretot en el sector de l’automoció- per la seva capacitat de fer productes correctes a baix cost gràcies a una metodologia de millora contínua. Per altra banda, el terme Industria 4.0 neix com un projecte de recerca finançat pel govern d’Alemanya amb la finalitat de millorar la competitivitat de les empreses teutones gràcies a un alt grau d’automatització i digitalització però actualment el terme s’aplica a qualsevols estratègia que passi per emprar sistemes ciberfísics, el Internet de les coses en l’entorn industrial o els robots col·laboratius.

Tot i que sembla que a tot arreu es parla d’Indústria 4.0 o de la “smart factory” i ja no es parla de producció lean com en anys enrere, la ponència conclou que la filosofia lean no decaurà -perquè els seus principis d’eliminar qualsevol activitat que no afegeixi valor al producte són un fonament racional de qualsevol negoci- però sí que evolucionarà per a poder integrar els avenços tecnològics que s’estan produint. Per exemple, un tornavís elèctric “intel·ligent” podrà detectar que l’operari no està emprant l’eina correcta per a fer una feina i es negarà a posar-se en marxa, evitant errors. En el món lean, aquesta funció es coneix amb l’expressió japonesa “pokayoke”.

Per altra banda, les empreses no arriben a gaudir plenament dels fruits de les millores tecnològiques si darrera no hi ha una bona gestió. En aquest sentit, el sistema lean manufacturing és molt difícil de gestionar i per tant, les empreses que apliquen correctament la filosofia lean solen caracteritzar-se per una bona gestió i estan més preparades per a la introducció de novetats.