224 estudiants de secundària han competit a Manresa en la X Copa Cangur de Matemàtiques

Un total de 32 equips, formats per set estudiants de secundària cadascún, van competir dijous, 25 de gener, al Museu de l’Aigua i el Tèxtil de Manresa, en la primera fase de la X Copa Cangur, un concurs organitzat per la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM) i adreçat a alumnes d’ESO.

Des del 2016,  l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (Av. de les Bases de Manresa, 61-73),  de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), col·labora coordinant les proves de la Copa Cangur de Matemàtiques a Manresa, que en aquesta edició van tenir lloc al Museu de l’Aigua i el Tèxtil de Manresa.

Un total de 32 equips de 14 de centres de secundària, no només de la comarca, també de Terrassa i Sant Andreu de la Barca, van participar en les dues categories d’aquest concurs: Cadet (amb alumnes de 1r i 2n d’ESO) i Júnior (de 3r i 4t d’ESO).  La demanda dels instituts a la seu de les proves a Manresa va ser superior a l’oferta de places. De fet, en globa,l en aquesta edició s'ha superat la participació de l'any anterior, amb més de 6000 nois i noies i més de 300 centres escolars, en 40 seus arreu del territori.

Al lliurament de premis hi van participar el director de la UPC Manresa, Pere Palà; i la sotsdirectora de Comunicació i Estudiantat, Rosa Giralt; el regidor de l'Ajuntament de Manresa, Pol Huguet; i la coordinadora del concurs a Manresa, Montserrat Alsina, professora de la UPC i, actualment, presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), que organitza el concurs a les terres de parla i cultura catalanes, a través de la comissió Cangur.

Els millors equips passen a la fase final de la Copa Cangur, que tindrà lloc el dia 3 de maig a La Garriga. A Manresa els premiats van ser:

Categoria CADET, 1r i 2n ESO

• Fedac Manresa amb 584 punts
    • Salle Manresa amb 524 punts
    • INS Castellet amb 490 punts

Categoria JÚNIOR, 3r i 4t ESO (1a i 2a posició molt ajustada, s'ho van jugar tot als últims minuts)

• Institut Escola Manresa amb 558 punts
    • INS Mig Mon (Súria) amb 552 punts
    • INS Pius Font i Quer amb 519 punts

La propera gran cita de la SCM serà la prova Cangur, el 21 de març, en la que es preveu que hi participin més de 120.000 nois i noies de Catalunya. La UPC Manresa també hi participarà com a seu pels estudiants de batxillerat de la comarca.

Una hora per 12 problemes

Format per set alumnes, cada equip disposa de 60 minuts per resoldre 12 problemes. Els grups competeixen entre ells contra rellotge i amb gran pressió, ja que la puntuació per a cada problema resolt es va modificant segons es desenvolupa el concurs. Aquest disseny del concurs el fa molt emocionant i promou que l’alumnat participant estableixi estratègies de joc i pensi i debati amb profunditat els problemes resolts.

Alguns alumnes ja havien participat en el concurs l'any passat, però altres s'estrenaven en aquest format de competició d'equip, en què l'estratègia i la seguretat en la resolució dels problemes juga un paper molt important. Hi van haver corredisses fins als últims minuts, per aconseguir entrar respostes que poguessin fer augmentar el marcador.