8ena Jornada Tècnica Minera a la UPC Manresa

La UPC Manresa organitza, amb el suport del Col·legi d’Enginyers de Mines del Nord-est i el Col·legi de Tècnics i de Grau en Mines i Energia de Catalunya i Balears, la 8ena Jornada Tècnica Minera, que tindrà lloc el 23 de maig a la sala d’actes.

Enguany està dedicada al “Green Mining”, terme que engloba una mineria ecològica, ambientalment sostenible que te com un dels seus principals objectius, reduir l’impacte ambiental de les diferents operacions que l’integren, així com conservar recursos per a les generacions futures.

La jornada, que compta amb una vuitantena d’inscrits, comptarà també amb la presència de Pere Palà, director de la UPC Manresa; Patricio Chacana, conseller-delegat d’Iberpotash; Mireia Boya, directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya; Oriol Alcoba, director general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya; Marc Aloy, alcalde de Manresa; i Jordi Llorca, vicerector de Recerca de la  UPC; que obriran l’acte; i d’Alfons Porro, president del Gremi d’Àrids de Catalunya; Juan Ignacio Navarro, degà del Col·legi de Tècnics i de Grau en Mines i Energia de Catalunya i Balears; i José Antonio García Mendoza, degà del Col·legi d’Enginyers de Mines del Nord-est, que en faran la cloenda.

Durant la jornada tindran lloc conferències a càrrec de representants institucionals i professionals del sector.

En primer lloc Mireia Boya, directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya, presentarà “La restauració d'activitats extractives a Catalunya, reptes de futur”.

A continuació, la conferència anomenada “Residus miners. Transformant un passiu ambiental en desenvolupament sustentable” anirà a càrrec de Ronald Guzman, de WSP.

“Estratègies d'Economia Circular a CMI des de la pedrera a la fabricació de ciment” serà la tercera i la impartiran José María Ramos Fernández, cap de Mineria i Recursos Naturals de Ciments Molins Industrial; i Daniel Motlló i Rodríguez, Enginyer Tècnic en Química Industrial i cap de Medi Ambient de Ciments Molins Industrial.

Després Christian Sànchez, Environment, Health & Safety Manager a ICL Iberia, exposarà  “Potassa i sal al Bages. Objectiu: Mineria Sostenible”.

Gestió mediambiental i social d’una fàbrica de ciment en un entorn urbà”,  a càrrec de Jaume Ramon i Sala, cap de Mediambient, Pedreres i Relacions amb l'Entorn de Holcim, a Montcada i Reixac, serà l’última presentació.

Entre la segona i tercera conferència tindrà lloc una pausa-cafè.

Aquesta vuitena jornada minera, focalitzada amb el medi ambient en la mineria, vol servir també com a tret de sortida de la doble titulació entre el Grau en Enginyeria Ambiental i el Grau en Enginyeria de Recursos Minerals i el seu Reciclatge. Aquest doble grau, s’iniciarà el proper curs acadèmic 2024-2025, fruit de la col·laboració entre l’Escola de Camins de Barcelona i l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa.