Deu centres de secundària de la Catalunya Central van participar a la 15a Olimpíada de Geologia de Catalunya a la UPC Manresa

El passat divendres 23 de febrer a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) 122 estudiants van participar a la fase territorial de la 15a Olimpíada de Geologia de Catalunya, un concurs promogut per la Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (AEPECT) juntament amb la Sociedad Geológica de España (SGE).

La UPC Manresa ha tornat a ser la seu a la Catalunya Central de la fase territorial de la 15a Olimpíada de Geologia de Catalunya que es celebra arreu de Catalunya. Enguany ha fet rècord de participaciò amb 122 participants de deu centres de secundària de Manresa, Puig-reig, Torelló, Berga, Manlleu, Moià i Ripoll, dels que en van sortir dos classificats per a fase nacional. La seu de Manresa compta amb el suport del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central i de TechLab Manresa.

Els participants han dut a terme la prova de manera simultània en sis seus per províncies: Barcelona (Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona i Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa), Lleida (Universitat de Lleida), Girona (Universitat de Girona) i Tarragona (Universitat Rovira i Virgili).

Enguany la suma d’alumnes inscrits ha estat de 559 estudiants, majoritàriament de 1r i 2n de Batxillerat, procedents de 45 centres d’arreu del territori català. Lleida 64 participants de 8 centres / Manresa 122 participants de 10 centres / UB 85 participants de 8 centres / Tarragona URV 92 participants 7 centres / UAB 84 participants de 5 centres / Girona 112 participants de 8 centres.

La prova té una part teòrica, individual, que consisteix en un qüestionari de coneixements generals de geologia. A continuació es realitza la part pràctica en la qual s’han d’identificar mostres de fòssils, roques i minerals així com completar informació de mapes, blocs diagrama i talls geològics.

Benvinguda a l’alumnat de la UPC Manresa

Desenvolupament de la prova teòrica a Manresa (UPC)

Mentre l’alumnat participant esperava els resultats, ha pogut gaudir de xerrades i altres activitats organitzades a cadascuna de les seus. Aquestes activitats miren de donar a conèixer les diferents vessants de la geologia així com emfatitzar-ne la importància en el context actual. En el cas de la UPC Manresa es va realitzar l’activitat anomenada “Experiència Sísmica” en la qual es va convertir el pati interior del recinte en un detector d’ones sísmiques i els participants podien veure a través dels seus dispositius mòbils com es detectaven les ones sísmiques que ells mateixos generaven.

Després de les activitats s’han donat a conèixer els noms dels guanyadors que han rebut diversos obsequis com ara un exemplar de l’Atles de Geologia de Catalunya, el llibre de “Geas: dones que estudien la Terra” proporcionats  per l’Institut Geològic i Cartogràfic de Catalunya, una sortida al Geoparc de la Catalunya Central (que servirà com a sessió de preparació per a la fase nacional de les olimpíades que se celebraran a Zamora del 12 al 14 d’abril) o 6 entrades per visitar diferents espais i museus del Geoparc Orígens. L’empresa Geologia365 també ha col·laborat aportant un petit conjunt de material per a l’estudi de la geologia. Cal destacar que, a banda d’aquests obsequis, els primers classificats en algunes de les seus, com és el cas de la UdG o la URV, rebran un premi de matrícula gratuïta per al primer any al grau universitari que desitgin de la mateixa universitat. Pel que fa als catalans que quedin millors classificats a la fase nacional podran gaudir d'una matrícula gratuïta a la UAB i/o la UB per cursar un grau de geologia.

Els guanyadors de la seu de Manresa han estat tots ells de l’Institut Guillem de Berguedà (Berga), concretament:

• Roc Puig, 1era posició
  • Coaner Suades, 2a posició
  • Llorenç Gavaldà, 3a posició

1er i 2ona classificats a la UPC Manresa

El proper 13 d’abril els guanyadors de cada provincia participaran a la fase nacional de les Olimpíades de la Geologia que se celebrarà a Zamora i els guanyadors de la fase nacional configuraran l’equip estatal que competirà a l’Olimpíada Internacional de Ciències de la Terra (IESO 2024) que tindrà lloc a Pequín a finals d’agost. En el cas de la província de Barcelona l’equip estarà configurat pels millors classificats de les seus de la UPC Manresa, la UAB i la UB.