Homenatge en memòria a Rosa Argelaguet, directora de la UPC Manresa

Centenars de persones han assistit, el 17 de febrer, a l'homenatge en record de Rosa Argelaguet, directora en els últims 6 anys de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya • BarcelonaTech (UPC), que va morir el 30 de gener. L'acte, organitzat pel mateix centre docent, ha tingut lloc a la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa.

L’homenatge l’ha presentat Míriam Santamaria, presentadora i geògrafa, amb la que la Rosa tenia un vincle especial que l’havia portat a presentar els actes de graduació de la UPC Manresa.

Ha obert l’acte el Professor Francesc Torres, rector de la UPC, que ha destacat el seu entusiasme i passió i l’ha tancat l’il·lustríssim senyor Valentí Junyent, alcalde de Manresa, que s'ha compromès a tirar endavant els projectes engegats per ella.

Altres persones, representants de la universitat i d’algunes institucions, estudiants, companys i empresaris han dirigit paraules de record als assistents. Ha estat un homenatge emotiu en el que la família de la Rosa també hi ha estat present. La seva filla, Laia Llenas, ha encoratjat als assistents a seguir amb el seu llegat dirigint-los aquestes paraules. “La seva obsessió era que l’escola de Manresa persistís, que guanyés rellevància, que aconseguís captar més estudiants i que, en resum, seguís sent un referent per a l’ensenyament superior a la Catalunya Central. El llegat de la Rosa el tenim aquí, en cadascú dels aquí presents, en aquesta ciutat i en aquesta comarca. Avui ella hagués fet una crida a que tots continuéssim la seva tasca, que empenyéssim per què la UPC i l’escola de Manresa segueixin progressant. Per seguir captant noies per estudiar enginyeria i per tenir un bon futur per si soles. Per seguir transmetent els seus valors d’esforç, constància, cooperació i passió per la feina, i sempre amb aquell somriure a la cara. Us animem doncs a recollir aquest relleu d’amor a la universitat i a l’enginyeria i a seguir-lo lluent cada dia perquè les properes generacions també se’n puguin beneficiar.”

L’acte ha comptat amb l’acompanyament de cançons de Lluís Llach tocades a piano i saxo mentre es projectaven imatges de la vida de la Rosa.

La Rosa ha estat sempre una persona molt inquieta, amb moltes idees que ha volgut portar a terme i pràcticament sempre ho ha aconseguit. Nascuda a Sallent, Rosa Argelaguet era doctora enginyera industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i experta en enginyeria de sistemes i automàtica.

Profundament compromesa amb el present i el futur de la UPC Manresa, en fou cap d’estudis i, posteriorment, directora del Departament d'Enginyeria de Disseny i Programació de Sistemes Electrònics des de l’any 2010 i fins a la seva integració al Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC, impulsant durant el seu mandat la creació del Grau en Enginyeria de Sistemes TIC.

Així mateix, va ser vicerectora de Docència i Estudiantat (1998-2001) de la UPC durant el mandat del rector Jaume Pagès.

En els darrers 6 anys, com a directora de la UPC Manresa, va engegar molts projectes, com ara la creació del Grau en Enginyeria de l'Automoció i la modernització dels equipaments i laboratoris de recerca i docència.

Al llarg de la seva carrera, va rebre nombrosos reconeixements, entre d’altres, el 17è Premi a la Qualitat en la Docència Universitària, atorgat pel Consell Social de la UPC.

Dedicava una especial atenció cap als estudiants, instaurant per primer cop un acte de graduació i fomentant la creació d'associacions d'estudiants, les quals són de gran importància per la vida de l’escola.

Així, els progressos dels últims anys a la UPC Manresa són fruit de la seva empenta, el seu esforç, la seva perseverança, el seu enginy, la seva simpatia i la seva il·lusió. Per altra banda, va establir relacions amb el teixit empresarial, amb altres centres educatius, amb entitats i ajuntaments. Per tot això podem dir que no només ha deixat un gran buit a la UPC Manresa, sinó també al seu entorn social.

Va desenvolupar també una intensa trajectòria en la política municipal, primer amb el PSC i després amb Junts x Sallent. Així, va ser regidora d’Universitats a l’Ajuntament de Manresa i, després, de l’Ajuntament de Sallent. En aquest municipi, Rosa Argelaguet va ser primera tinent d’alcalde i regidora de Promoció i Imatge del Poble, Turisme, Pla d'Actuació Municipal i Tecnologies de la Informació.

Míriam Santamaría, conductora de l’acte

Prof. Francesc Torres, rector de la UPC

Joan Gispets, degà de la FOOT

Pere Palà, director del Departament EMIT