La UPC Manresa celebra el 80è aniversari amb un acte el 10 de juliol

L’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la UPC ha commemorat, el 10 de juliol, el seu 80è aniversari, en un acte en què s'ha fet un repàs al passat i una projecció de futur d’aquest campus universitari, i en què s'ha reconegut les persones que n’han format part. Hi han intervingut el conseller de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal; l’alcalde de Manresa, Marc Aloy; el rector de la UPC, Daniel Crespo, i el director de l’EPSEM de la UPC, Pere Palà.

La sala d’actes de l'EPSEM ha estat l’escenari, el 10 de juliol, de l’acte de commemoració dels 80 anys de l’Escola, que ha portat per lema ‘UPC Manresa, 80 anys construint el futur’. Durant la sessió, ha tingut lloc una taula rodona sobre la projecció de futur de la UPC Manresa, amb la participació de la presidenta de la Cambra de Comerç de Manresa, Silvia Gratacós; del director general del Grup Avinent i alumni de la UPC, Albert Giralt; del professor i investigador de l’EPSEM Pau Català, i de l’estudiant de doctorat Nor Sidki. La taula ha estat moderada per la periodista bagenca Nia Escolà, que també ha conduït l’acte.

Així mateix, s'ha fet un reconeixement als directors i directores que ha tingut l’EPSEM, presentat pel professor Xavier de las Heras, catedràtic de l’Escola i comissionat dels actes del 80è aniversari. Hi han estat presents Francesc Xavier Puig Rovira, que ha fet un parlament; Antoni Riba; Pere Rubió; Imma Torra; Joan Jorge; Esteban Peña; Alba Llenas, en representació de la seva mare, Rosa Argelaguet, i José Miguel Giménez.

En el decurs de la sessió, també s'ha projectat un vídeo amb les imatges dels moment clau de la història de l’EPSEM.

La UPC Manresa, generadora de coneixement

La UPC Manresa està formada pel seu centre docent, l’EPSEM, situat a l’avinguda de les Bases de Manresa; el Museu de Geologia Valentí Masachs, i la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM). Actualment, s’estan finalitzant les obres de l’espai que acollirà el TechLab Manresa, on es faran activitats per fomentar les STEAM entre la ciutadania. Compta amb un grup de recerca propi reconegut i finançat per la Generalitat de Catalunya format per 35 persones, i la participació d’investigadors i investigadores de 13 grups de la UPC, més un centre específic de recerca amb segell TECNIO.

A la UPC Manresa hi desenvolupen la seva activitat unes 1.200 persones, mil de les quals són estudiants, que a més de la formació a l’aula i als laboratoris realitzen 100.000 hores anuals de pràctiques a les empreses; 160 formen part de l’equip docent i investigador, i unes 40 del de personal d’administració i serveis. Tot plegat configura un pol de coneixement que genera un impacte rellevant en el territori i que constitueix un motor de transformació social i econòmica

L’EPSEM imparteix els estudis de grau en Enginyeria de Recursos Minerals i el seu ReciclatgeEnginyeria Electrònica Industrial i AutomàticaEnginyeria Mecànica; Enginyeria Química; Enginyeria de Sistemes TIC i Enginyeria d'Automoció, així com els màsters universitaris en Enginyeria dels Recursos Naturals i en Enginyeria de Mines.

També ofereix els postgraus en Organització i Enginyeria de la Producció i Direcció de Plantes Industrials i en Sistemes Avançats de Mecatrònica i NHV d’Automoció, així com el programa de doctorat en Recursos Naturals i Medi Ambient. Una oferta acadèmica consolidada i singular que segueix creixent i adaptant-se a les necessitats del territori i amb la qual es titulen, cada any, unes 180 persones. En aquests 80 anys de vida, l’Escola ha format milers de titulades i titulats, que han estat professionals fonamentals per a les empreses i institucions de dins i fora del país.

A banda de l’activitat docent, en aquests 80 anys l’Escola ha tingut també un protagonisme destacat en activitat de recerca. S’han liderat desenes de projectes de recerca, nacionals i internacionals, i s’han publicat milers d’articles científics del màxim nivell. I, durant els darrers 30 anys, s’ha constituït un programa de doctorat propi en Recursos Naturals i Medi Ambient.

Amb un volum de projectes de transferència de tecnologia adjudicats superior als 1,5 milions d’euros anuals, l’Escola ha esdevingut un agent de primer nivell en recerca, però també en transferència de tecnologia, fent arribar el coneixement a la societat, en consonància amb la missió de les universitats i, especialment, de les universitats públiques, com ho és la UPC Manresa.