Més de cent mil alumnes de Catalunya participaran el dia 21 de març en els reptes matemàtics internacionals de la Prova Cangur 2024

29a edició de la Prova Cangur de Matemàtiques en català a Catalunya, a les Illes Balears i al País Valencià, de la mà de la Societat Catalana de Matemàtiques, filial de l’Institut d’Estudis Catalans. La UPC Manresa serà la seu de les proves per als participants de batxillerat del Bages.

Què és la Prova Cangur de Matemàtiques?

Una prova amb reptes matemàtics que s’emmarca en la proposta d’un joc-concurs que promou l’associació internacionalment Kangourou sans frontières (AKSF) que va néixer a França durant els anys noranta. Actualment té més de noranta països membres entre els quals Catalunya és la titular de la prova en català. El tercer dijous de març, participen en la Prova Cangur, arreu del món, gairebé quatre milions de nois i noies amb la idea de gaudir fent matemàtiques. Es plantegen 24 o 30 reptes, segons el nivell escolar, amb cinc opcions, que aporten una visió molt creativa de les matemàtiques i és per a molts centres una gran activitat didàctica.

La Prova Cangur a Catalunya

La Societat Catalana de Matemàtiques (SCM) va tenir coneixement de la convocatòria l’any 1995 i es va celebrar la primera Prova Cangur en català amb 1.313 participants de 106 centres. Catalunya va obtenir, a través de la SCM, representació en l’associació Kangourou sans frontières, aleshores formada per una trentena de països. La Prova Cangur de la SCM va anar creixent en nombre de centres i alumnes, adreçat als quatre darrers cursos de la secundària. Amb el nou segle es va estendre a les Illes Balears i al País Valencià. A Catalunya, per exemple, l’any 2014 van ser ja 21.853 participants de 626 centres. A partir de l’any 2015 es va ampliar l’abast de la convocatòria als cursos del cicle superior de primària (cinquè i sisè) i tota la secundària i batxillerat, i la Prova Cangur ha passat a ser una activitat d’ampli ressò a la comunitat escolar amb una participació extraordinària.

Dades de la Prova Cangur 2023 a Catalunya

Si bé l’any 2020 no es va poder celebrar la prova, el nivell de participació ja s’ha recuperat. Així, l’any 2023 a Catalunya van participar en la Prova Cangur 1.027 centres, alguns dels quals van emprar els enunciats com a interessants idees didàctiques. Al concurs, es van comptabilitzar un total de 113.008 alumnes, 26.395 de primària, 78.574 d’ESO i 8.039 de batxillerat o cicles formatius. Per descomptat és l’activitat de matemàtiques més popular i que arriba a més alumnes.
Celebració de la Prova Cangur de Matemàtiques 2024

El dia 21 de març de 2024 milers d’alumnes gaudiran fent matemàtiques a la Prova Cangur a Catalunya, a les Illes Balears i al País Valencià.

La inscripció a la Prova Cangur 2024 a Catalunya ha augmentat respecte al 2023 i arriba pràcticament a 1.100 centres de primària i secundària, de manera que s’espera superar la xifra de 120.000 participants.

Per al Cangur «dels grans», batxillerat i cicles formatius, es manté viva la idea de «festa de les matemàtiques», amb la qual va començar la Prova Cangur a casa nostra. Alumnes de diversos centres es reuneixen per a celebrar conjuntament l’activitat, enguany en vint-i-quatre seus repartides en totes les universitats públiques catalanes, centres de secundària o centres cívics. A la Universitat Politècnica de Catalunya s'aplegaran més de mil, més de quatre-cents a la Universitat de Lleida, tres-cents cinquanta a la Universitat Pompeu Fabra al voltant de dos-cents a la resta d’universitats, Universitat Rovira i Virgili, Universitat de Girona, Universitat Autònoma de Barcelona i Univeristat de Barcelona.

Al País Valencià també es gaudirà amb aquest concurs de matemàtiques, amb la participació d’universitats valencianes i la Societat d’Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana al-Khwārizmī (SEMCV). Hi participaran 230 centres, amb una inscripció de més de 10.000 alumnes. D’aquests, gairebé 7.000 es desplaçaran a les seus universitàries. La Universitat Politècnica de València rebrà uns quatre mil alumnes als campus de València, Alcoi i Gandia. La Universitat Jaume I, la Universitat de València, i la Universitat d’Alacant també en rebran 1000 cadascuna. A Balears hi participen 150 centres i gairebé 15.000 alumnes: més de 12.000 a Mallorca, uns 1.500 a Menorca, i un miler entre Eivissa i Formentera.

Tot fa pensar que la Prova Cangur 2024 serà un nou èxit per a la divulgació d’una manera creativa de veure les matemàtiques.

Cloenda

Els actes de lliurament de premis de la Prova Cangur seran més endavant. A Catalunya, se celebrarà el dia 27 de maig, a la tarda, a l’Auditori AXA de L’Illa Diagonal de Barcelona. Al País Valencià tindrà lloc el dia 23 de maig, al Paranimf de la Universitat Jaume I, amb la tradició de lliurar els premis, de manera rotativa, en cadascuna de les seus universitàries.

D’altra banda, la Comissió Cangur ja es posa en marxa per a preparar les propostes que es debatran a la reunió internacional a Brasil l’octubre de 2024 per a elaborar els enunciats de la Prova Cangur 2025.