Amadou Cherif Bah Diallo, Lidia Garcia Saez i Arnau Martínez Alcalà, de la UPC Manresa, premiats en la primera edició dels Premis INNOBAGES

La Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM) va ser l'escenari, el 10 de juliol, de l’acte en què es va fer públic el veredicte de la primera edició dels Premis INNOBAGES, promoguts pel Consell Comarcal del Bages.

Els guardons promouen la divulgació científica a través de les xarxes socials i ha comptat amb la participació d’autors i autores de treball de màster o de tesi doctoral amb inquietud per apropar la ciència a la ciutadania.

La iniciativa s’emmarca en la línia estratègica del Consell Comarcal del Bages a través d’InnoBages, que pretén posar en valor la recerca que es fa a la comarca, donar-la a conèixer, apropar la ciència al conjunt de la ciutadania i incentivar les vocacions investigadores, científiques i tecnològiques entre el públic més jove.

El veredicte

Els guardons compten amb una dotació econòmica de 400 euros per a cadascuna de les dues categories establertes.

En la categoria dels millors fils de Twitter el primer premi ha estat per a Aina Fuster Casanovas, professional de l’ICS a la Catalunya Central, que ha difós el desenvolupament d’un model d’atenció integral i integrada en episodis depressius des de l’atenció primària. El segon reconeixement ha estat per a Laura Soldevila Bacardit, professional d’Althaia, (centrada en la diplopia binocular) i el tercer premi ha estat per a Amadou Cherif Bah Diallo, alumni del grau en Enginyeria Química i alumne del màster en Recursos Naturals de la UPC Manresa, (centrat en els lípids de la planta hisop).

Pel que fa a la categoria d’Instagram i Tik Tok, la guanyadora ha estat Lidia Garcia Saez, doctoranda UPC Manresa, amb un vídeo on explicava un projecte de recuperació de metalls valuosos de les bateries d’ió liti. El segon premi ha estat per a Arnau Martínez Alcalà, alumni del grau i del màster en Enginyeria de Mines de la UPC Manresa, que ha destacat per les seves intervencions didàctiques al voltant de l’aprofitament dels runams de les mines de bauxita de Peramola i Sant Joan de Mediona.

El jurat ha valorat la originalitat la creativitat i la claredat dels continguts.

Primer pas

La consellera de l’Àrea de Promoció Econòmica i Desenvolupament Rural del Consell Comarcal del Bages, Cristina Fabregat Sintes, ha explicat que l’estrena dels premis INNOBAGES “suposa un primer pas necessari perquè ens ajuden a posar de manifest i fer visible el talent del territori en l’àmbit científic, que sovint passa desapercebut. L’estrena dels premis és una iniciativa pionera a Catalunya perquè mai abans s’havia impulsat la divulgació científica des d’un territori concret”.

Fabregat ha assenyalat la importància d’obrir camí i en aquest sentit ha destacat que “a partir de setembre les persones guanyadores tindran l’oportunitat d’explicar la seva experiència com a divulgadors científics en xerrades i activitats”.

Suport del territori

Els guardons tenen la col·laboració dels agents de recerca i coneixement de la comarca (UPC Manresa, UManresa, Eurecat, Althaia, Sant Andreu Salut i ICS Catalunya Central) i de les institucions (Ajuntament de Manresa, PIMEC Catalunya Central, Cambra de Comerç Manresa i Biblioteca Ateneu Les Bases). I també compten amb el suport de la Diputació de Barcelona i del SOC (Servei d’Ocupació de la Generalitat de Catalunya).